Teemana D-vitamiini

Tietoa verkossa


Yleistietoa D-vitamiinista

» Kattava tietopaketti D-vitamiinista:
www.d-vitamiini.fi

» Hyödyllinen D-vitamiini, Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiiri, HUS:
www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,3727,3839

»Terveyden ja hyvinvoinnin laitos D-vitamiinista: www.fineli.fi/component.php?compid=2271&lang=fi

Viranomaistahot & liitot

» Osteoporoosin Käypä hoito -suositus:
www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/kht00059

» Valtion ravitsemusneuvottelukunta: www.mmm.fi/fi/index/etusivu/elintarvikkeet/ravitsemus/valtionravitsemusneuvottelukunta.html

» Osteoporoosiliitto:
www.osteoporoosiliitto.fi

» Pirkanmaan MS-yhdistys: ”D-vitamiinin saanti näyttää olevan yhteydessä MS-tautiin.”
www.ms-liitto.fi/sivut/index.phtml?s=196

Tieteellisiä artikkeleita D-vitamiinista

» D-vitamiinin puutos ehkä myös dementian riskitekijä. Uutispalvelu Duodecim 21.01.2010:
www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_artikkeli=uut13598

» Tohtori Ilari Paakkari Lääkelaitoksen Tabu-lehdessä:
www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tab00240

» D-vitamiini ja UV-säteily. Hippokrates | Duodecim: Hyvä, paha aurinko 22.1.2009. Matti Hannuksela:
www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=hpa00074&p_haku=d-vitamiini

»D-vitamiini, 100 kysymystä ravinnosta, Antti Aro 4.2.2008:
www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00022&p_haku=d-vitamiini

» Osteoporoosi (luukato). Lääkärikirja Duodecim. Pertti Mustajoki, sisätautien erikoislääkäri 9.7.2009:
www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00053&p_haku=d-vitamiini

Artikkeleita D-vitamiinista

» Vitamiinisuositukset aiheuttavat päänvaivaa. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan D-vitamiinityöryhmän puheenjohtaja, Helsingin yliopiston dosentti Christel Lamberg-Allardtin haastattelu YLE Uutisissa 23.11.2009. ”Hyvä nyrkkisääntö on Lamberg-Allardtin mukaan 20 mikrogrammaa päivässä aikuisille ja 10 mikrogrammaa pikkulapsille.”
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/11/vitamiinisuositukset_aiheuttavat_paanvaivaa_1177901.html

» Onko D-vitamiini ihmelääke? Tampereen ylioppilaslehti Aviisi 16/2009:
www.aviisi.fi/artikkeli/?num=16/2009&id=5525645

»Yle uutiset: D-vitamiini ehkäisee dementiaa:
http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2010/01/d-vitamiinin_puutos_ehka_myos_dementian_riskitekija_1383065.html

» Reumalääkäri Pekka J. Nykäsen artikkeli "Kalsium, D-vitamiini ja luusto" :
http://docs.google.com/View?docid=dcpx6378_193fbjzj7

Tutkimuksia D-vitamiinista

» Yhdysvaltojen kansallisen lääketieteen kirjaston tietokanta:
www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=Search&doptcmdl=DocSum&term=VITAMIN D

» Uusimmat uutiset englanniksi maailmalta johtavilta D-vitamiinitutkijoilta:
www.vitamindcouncil.org/

» Finravinto 2007 -tutkimus:
www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_b/2008/2008b23.pdf

»Ravitsemustieteilijöiden katsauksia maailmalla liikkuvaan ravitsemustietoon:
http://ravitsemusuutiset.wordpress.com/tag/d-vitamiini/

»D-vitamiinia ja omega-3-rasvahappojen terveysvaikutuksista käynnissä tutkimus:
www.vitalstudy.org/

» Yhdysvalloissa valmistunut tutkimus löysi yhteyden D-vitamiinipuutoksen ja tulehdusperäisten sairauksien (esimerkiksi sydäntaudit, MS-tauti ja nivelreuma) väliltä tutkittaessa perusterveitä naisia.
http://www.medicalnewstoday.com/articles/145727.php

» Journal of Geriatric Psychiatry and Neurology -julkaisu: D-vitamiini vaikuttaa ikäihmisten henkiseen vireyteen:
www.scientificblogging.com/news_releases/vitamin_d_linked_cognitive_problems_older_people

» Hollantilaistutkimuksessa ikääntyneiden alhaisella D-vitamiinitasolla ja masennuksen vaikea-asteisuudella havaittiin selkeä yhteys:
http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/reprint/65/5/508 

Saatko tarpeeksi
D-vitamiinia? Tee testi!

Esittelyssä kuukauden teema-artikkeli, uutisia ja tuotetietoa Orionilta. Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan tilauskenttään.