Kysy asiantuntijalta

 

D-vitamiini välttämätöntä vauvalle?

Voiko D-vitamiinit jättää antamatta vauvalle ja mitä siitä voi seurata?

Asiantuntijana
Pekka Järvensivu, Lääketieteellinen asiantuntija, erikoislääkäri, Orion

Vastaus Suosituksen mukaisesti alle 1-vuotiaalle D-vitamiinivalmistetta tulee antaa joka päivä ympäri vuoden. Jos lapsi saa yksinomaan tai osittain äidinmaitoa, vitamiinivalmistetta annetaan 10 mikrogrammaa vuorokaudessa. Jos lapsi saa maitonaan äidinmaidonkorviketta, lasten erityisvalmistetta ja/tai vitaminoitua lastenvelliä, D-vitamiinivalmisteen annostus on 6 mikrogrammaa vuorokaudessa.

D-vitamiinin jatkuva saanti on tärkeää muun muassa nopeasti kasvavan luustolle.

Cuplaton-nimisiä tippoja käytetään muun muassa niin sanotun kolmen kuukauden koliikin hoitoon. Niillä hoidetaan myös vauvojen ilmavaivoja. Neuvolasta voi saada tarkempia ohjeita siitä, milloin tai mistä lähtien niitä voi käyttää.

 

Ravinnon imeytyminen

Olen miettinyt ravinnon ja ravinteiden imeytymistä iän karttuessa. Jos muun muassa näkö ja kuulo heikkenevät, eikö silloin voisi myös ravinnon imeytyminen heiketä niin, että tarvitaan jotain, joka korvaisi heikentymistä?
Nythän puhutaan vahvasti ruuan ravinteista ja siitä, että ne riittävät jokaiselle, kunhan syö oikein. Silti kyselen, onko asia ihan noin, kun on kyse vaikka nuoresta, jolla on jotain ruuansulatusongelmia, tai vanhenevasta ihmisestä, jolla ei ehkä enää kaikki toimikaan.

Asiantuntijana
Paula Rytilä, lääketieteellinen johtaja, Orion

Vastaus Olette osittain oikeassa. Vanhuksilla esimerkiksi D-vitamiinin imeytyminen on huonompaa kuin nuoremmilla, siksi suositusannos on suurempi. Äskettäin julkaistujen Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ikääntyneiden ravitsemussuositusten mukaan yli 60-vuotiaiden tulisi nauttia 20 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa ympäri vuoden.
Myös esimerkiksi proteiinin riittävään saantiin tulee kiinnittää huomiota, koska sen hyväksikäyttö elimistössä heikkenee ihmisen ikääntyessä. Ikääntyneen olisi hyvä saada noin 100 g proteiinia vuorokaudessa.

Ikääntymiseen liittyy tekijöitä, jotka vaikuttavat ihmisen ravitsemuksellisiin tarpeisiin. Esimerkiksi jos ihminen sairastaa, keho kuluttaa ravintoainevarastojaan, ja ravintolisien käyttö on paikallaan. Ikääntyvien on hyvä kiinnittää huomiota myös siihen, että he syövät määrällisesti riittävästi ja laadullisesti monipuolisesti.


 

Liikaa D-vitamiinia?

Otan joka päivä 2 kappaletta 10 mikrogramman D-vitamiinitablettia. Onko se liikaa? Syön 3-4 kertaa viikossa kalaa.

Asiantuntijana
Pekka Järvensivu, Lääketieteellinen asiantuntija, erikoislääkäri, Orion

Vastaus Työikäisten päivittäinen D-vitamiinintarve on virallisten ja nykyisten suomalaisten saantisuositusten mukaisesti 7,5 mikrogrammaa (µg) päivässä. Useiden tutkimusten mukaan tämä taso estää D-vitamiinin puutoksen, mutta ei välttämättä ole riittävä D-vitamiinin tunnettujen terveysetujen saavuttamiseksi.

Finravinto 2007 -tutkimuksen mukaan työikäisten vitamiinien ja hivenaineiden saanti on keskimäärin kohtuullisen hyvällä tasolla. Poikkeuksena ovat D-vitamiinin ja raudan vähäinen saanti, sekä naisilla ja nuorilla miehillä folaatin eli foolihapon riittämätön saanti.
D-vitamiinivalmisteiden käytön on todettu huomattavasti parantavan D-vitamiinitasoja. Naiset käyttävät D-vitamiinivalmisteita miehiä enemmän, vaikka tarvetta D-vitamiinilisään on lähes kaikilla työikäisillä.

Ikääntyvät eli yli 60-vuotiaat tarvitsevat nuoria enemmän D-vitamiinia. Tämä johtuu siitä, että iän myötä oleskellaan yhä vähemmän auringonvalossa, iho ei ole enää yhtä tehokas D-vitamiinin valmistaja eikä elimistö kykene hyödyntämään ravinnosta saatua vitamiinia yhtä hyvin kuin nuorten elimistö.

Yli 70-vuotiaiden iholla tapahtuva D-vitamiinin tuotanto on vain noin 30 prosenttia nuorten vastaavasta. Ero johtuu ihossa olevan provitamiini D3:n määrän vähenemisestä ikääntymisen myötä.

Yli 60-vuotiaille suositellaan 20 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa ympäri vuoden. Tiedekirjoituksissa ehdotetaan jopa 50 µg päivittäistä D-vitamiinin saantia. 

 

Aurinko ja D-vitamiini

Milloin auringosta saa riittävästi D-vitamiinia?

Asiantuntijana 
Kirsi Saario, tuotepäällikkö, Orion

Vastaus Jos kevät ja kesä ovat kohtuullisen aurinkoisia, D-vitamiinia saa auringosta toukokuusta elokuun loppuun. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen ja sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia.
Talviaurinko ei ole riittävää D-vitamiinin muodostukselle, vaikka kevättalven auringonpaiste tuntuisikin iholla lämpimältä. Maaliskuussa suomalaisten elimistön D-vitamiinipitoisuus on alhaisimmillaan, joten D-vitamiinilisä on monelle paikallaan ainakin toukokuuhun saakka.

 

D-vitamiinin imeytyminen

Imeytyykö D-vitamiinivalmisteista saatu D-vitamiini yhtä hyvin kuin ruoasta saatu?

Asiantuntijana
Kirsi Saario, tuotepäällikkö, Orion

Vastaus Kyllä. D-vitamiini muuntuu suolistossa aktiiviseksi D-vitamiinin muodoksi samalla tavalla riippumatta siitä, tuleeko D-vitamiini elimistöön ruoasta vai D-vitamiinilisistä. Tämä on osoitettu lukuisissa tutkimuksissa.
 

Auringonvalo ja ruokavalio

Asun subtrooppisella alueella ja altistun voimakkaalle auringonvalolle. Vaikuttaako D-vitamiini kenties jollakin tavalla eturauhassyöpään? Miten? Olen jo useita vuosia käyttänyt Saw Palmetto -uutetta ja sinkkiä sisältäviä suojaavia ravintolisiä. Onko tällaisilla ravintolisillä mielestänne vaikutusta?

Asiantuntijana
Ulla Timonen, asiantuntijalääkäri, Orion

Vastaus Ihmisen elimistö valmistaa D-vitamiinia auringonvalossa ultravioletti- eli UV-altistuksen vaikutuksesta. D-vitamiinilla on suuri vaikutus kalsiumin imeytymiseen ja luuston terveyteen, ja vitamiinin puutos saattaa aiheuttaa lapsille riisitautia ja aikuisille osteoporoosia. Viimeaikaiset tutkimukset ovat lisäksi osoittaneet, että D-vitamiini voi auttaa ehkäisemään autoimmuunisairauksia ja monia kroonisia sairauksia, kuten diabetesta, sydänsairauksia ja syöpää. Eräät tutkijat ovat todenneet, että jos kaikki oleskelisivat auringonvalossa nykyistä enemmän, pelastuisi D-vitamiinin syöpiä ehkäisevän vaikutuksen vuoksi useampia ihmishenkiä kuin ihosyövän lisääntymisen vuoksi menehtyisi.

Saw palmetto -uute eli serenoapalmun hedelmästä saatava uute on vaihtoehtoinen ravintolisä, jota myydään luontaistuotekaupoissa eturauhasen liikakasvun (BPH), eturauhastulehduksen ja miesten virtsaamisvaikeuksien hoitoon. Vaikutustapa muistuttaa eturauhasen liikakasvun hoitoon käytetyn finasteridin farmakologista vaikutusta (laskee myös PSA-arvoja). Siksi saw palmetto -uute saattaa vaikuttaa miehen PSA-tasoihin ja heikentää eturauhassyövän tunnistamista.

Suuret, etenkin suosituksia suuremmat, sinkkiannokset saattavat lisätä eturauhassyövän riskiä.

Potilaan ja lääkärin välinen vuorovaikutus on erittäin tärkeää, ja potilaiden on hyvä mainita lääkärille kaikista käyttämistään käsikauppalääkkeistä, kuten vitamiineista, kivennäisaineista ja rohdosvalmisteista.

Emme voi muuttaa geenejämme, mutta elintapoihimme voimme vaikuttaa. Etenkin ruokavalio ja liikunta voivat auttaa ehkäisemään eturauhassyöpää. Näitä tekijöitä pystymme hallitsemaan, kun haluamme ennaltaehkäistä tätä sairautta. Muista aina keskustella lääkärisi kanssa, ennen kuin ryhdyt noudattamaan ruokavaliota, joka lisää merkittävästi jonkin ravintoaineen osuutta ruokavaliossasi.

Esitä sinua kiinnostava, D-vitamiiniin liittyvä kysymys Orionin asiantuntijalle tai lue muiden kysymyksiä vastauksineen.

Kysymysten käsittelyaika on noin viikon verran. Kysymykset käsitellään luottamuksellisesti. Voit halutessasi kysyä myös nimimerkillä, jolloin henkilötietosi jäävät vain Orionin tietoon.

Esittelyssä kuukauden teema-artikkeli, uutisia ja tuotetietoa Orionilta. Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevaan tilauskenttään.